Onder Japanse professoren
We waren de Oudekennissteeg nog maar net uit of twee van de leden van het gezelschap uit Japan waren we al kwijt. Bijna althans. Ik kon hen nog net uit de kluwen toeristen vandaan trekken. Ze waren nog maar net in Amsterdam gearriveerd: vijf professoren waarvan de academische missie bestond uit het bestuderen van de invloed van het toerisme op historische binnensteden.
Het bezoek aan Amsterdam voert langs buurtorganisaties, culturele instellingen, de gemeentelijke overheid, een verduurzaamd grachtenpand en uiteraard maakten ze ook een rondvaart en een wandeling door het historische stadshart.
Professor Dr. Takeshi Nakagawa van de Waseda Universiteit uit Kyoto wees ons heel subtiel op zijn impressie van het nachtelijke Wallengebied dat de delegatie op de eerste avond bezocht: ‘We kwamen er al vrij snel achter dat mensen niet op zoek waren naar een bar, een coffeeshop en ook niet naar een prostitué. Ze liepen rond over de Wallen zonder duidelijk doel, kennelijk alleen om de ander te kunnen vertellen er ook geweest te zijn. In deze wereld van drugs en prostitutie leek het alsof we een doodlopende steeg inliepen naar de eindhalte van de vrijheid. Een hels beeld van hoe vrijheid ooit bedoeld kon zijn geweest.’
Hiertegenover stonden contrasterende ervaringen zoals een bezoek aan Ons’ Lieve Heer op Solder, het fraaie grachtenpand aan de Oudezijds Voorburgwal 136, verscholen rustgevende binnentuinen en The Bulldog Hotel.
Tijdens ontmoetingen met gastvrije en vriendelijke mensen uit onze buurt loofden de professoren de openheid en de humor van hun gesprekspartners en waren ze onder de indruk van de informele sfeer van de besprekingen met bestuurders en ambtenaren. Daaruit leidden zij de betrokkenheid af met deze ingewikkelde binnenstad.
Wat bij de professoren vooral achterbleef, was toch wel de herinnering aan de imposante en schitterende middeleeuwse stad. Of om het in de woorden van Dr. Takeshi Nakagawa te zeggen: ‘Het schone van de stad zie je des te beter tegen de achtergrond van het hels aandoende karakter van de nacht.’
TEKST EN FOTO: LENNARD ROUBOS