Betaalbedrijf Adyen – Nieuw begin aan het Rokin
Adyen verzorgt wereldwijd betalingsverkeer voor het bedrijfsleven. Afgelopen zomer betrok dit succesvolle bedrijf de panden waar eerder Hudson’s Bay zat, met ingangen aan het Rokin en het Nesplein.
Onder de business-to-business-klanten van Adyen bevinden zich vooral retailers zoals chique kledingmerken en warenhuizen als de Bijenkorf.
Volgens Hemmo Bosscher, verantwoordelijk voor Adyens communicatie, is de locatie in het hart van de stad een welbewuste keuze: ‘We zitten hier letterlijk tussen onze klanten.’ Bosscher loopt naar het raam en wijst naar de overkant. Kijk: daar zit Uniqlo, een winkel van de Japanse modeketen en Adyen-klant. ‘Als hun management ons hier bezoekt, wat is dan mooier dan dat ze uitzicht hebben op zichzelf? En zo kan ik van hieruit nog wel meer klanten aanwijzen. We zitten hier … midden in de stad.’
Met een glimlach corrigeert Bosscher zichzelf: ‘… midden in de wereld, beter gezegd.’
Stroopwafelgeur
Bosscher geeft een rondleiding door het pand. Het warenhuis valt nog wel te herkennen, mede door de roltrap die gebleven is. Bosscher: ‘Toch stond ik versteld van wat er nog allemaal aan materiaal is aangevoerd. Zo is de isolatie voor kantoor weer heel anders dan voor winkels.’
Zonder overdrijving is het een werknemerswalhalla: ruime en lichte werkplekken, rust, maar toch ook veel dynamiek met alle doorkijk naar de spreekkamers waar driftig zaken worden gedaan.
Ook de ronde koffiebar bij binnenkomst schept een sfeer van gastvrijheid, zonder die directe confrontatie met de tucht van kantoorarbeid. Er hangt letterlijk zelfs een zoete geur, afkomstig uit een stroopwafelkraampje.
Je vraagt je bijna af of de medewerkers na gedane arbeid nog wel naar huis willen.
Metro-ingang
Het vorige kantoorpand aan het Oosterdokseiland heeft Adyen aangehouden. Bosscher: ‘Het is nu al duidelijk dat werknemers graag in het nieuwe pand werken. Onze medewerkers die in het buitenland werken kunnen, als ze hier zijn, verblijven in de omringende hotels en restaurants. Ook zij zijn meer dan happy met de locatie.’ Dat zal ongetwijfeld ook voor de buurthoreca gelden.
Met de aanleg van de Noord/Zuidlijn is er een metro-ingang gemaakt naar het pand, zodat dit rechtstreeks is verbonden met het metrostation. Gevraagd naar die speciale metrohalte, wil Bosscher dat verhaal niet groter maken dan het is: ‘Die speciale metro-ingang lag al klaar met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Hij is gemaakt met het oog op een warenhuis. De pers vindt dat een reuzespannend verhaal, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of die speciale metro-ingang vaak door ons gebruikt gaat worden. Werknemers komen vooral per fiets.’
Pop-up
Voor de omgeving wil Adyen beslist geen gesloten bastion zijn. Op de benedenverdieping is een grote open ruimte die gebruikt wordt voor allerlei zakelijke bijeenkomsten. Bosscher: ‘Deze ruimte stelt ons in staat, op de momenten dat we hem niet gebruiken, een genereuze partner te zijn met bijvoorbeeld een debatcentrum als De Balie.
Verder hebben we in de plint een pop-upwinkelruimte aan het Rokin. Onze klanten kunnen daar maximaal drie maanden een fysieke winkel betrekken om hun vernieuwde retail uit te proberen. Verder overdenken we nog mogelijkheden om extra ruimte via het Rokin publiekelijk toegankelijk te maken voor niet-commerciële doeleinden, maar dat is nog allemaal niet uitgekristalliseerd. Eerst maar eens de bouw afmaken.’
Als alles is ingericht, dus ook de Vleeshal aan het Nesplein, zal Adyen hier 900 medewerkers huisvesten.
TEKST: MICHIEL VAN HAELST
FOTO: RENÉ LOUMAN